Faustino Zapico

Información

Esti artículu ye del 14 Apr 2006, y ta dientro de la sección IAS.

Etiquetes pa esta entrada

, , ,

A 75 años de la II República

Manifestación otubre 1034 Mieres, AsturiesCúmplense güei 75 años de la proclamación de la II República Española. Poques feches de la Historia española y asturiana tienen tanta sonadía como esta, que ye celebrada por bona parte de la esquierda, especialmente d’unos años p’acá.

La II República llegó nun contestu internacional abondo revesosu pa un proyectu democratizador como esi. En medio de la crisis económica internacional de 1929, con cásique toles democracies lliberales europees achuquinaes o en procesu d’ello pol facismu y sucedáneos, que nel Reinu d’España se proclamare la república democrática como salida a la dictadura de 1923 yera un procesu a contracorriente que necesariamente llenaba d’estorbises el camín del nuevu réxime.

Pero la república llegó, y llegó encima d’una fola inmensa de gayola popular. Sicasí, nunos años el masivu consensu ciudadanu en sofitu del nuevu réxime yá sufriere argayos abondos: los propios errores de los gobiernos d’esquierda sirvieron pa enanchar la base social de la derecha reaccionaria qu’en 1936 entamó l’asaltu del poder con un apoyu popular, minoritariu pero importante, que nun tenía en 1931. N’Asturies, la mitificada Asturies revolucionaria, tamién.

Munchos fueron los errores de la República de 1931, por acción y por omisión: el so centralismu, mazcaráu d’autonomismu asimétricu que foi base d’agravios territoriales; lo apocao de les reformes sociales, que-y restaron apoyu ente unes clases populares qu’esperaben too de la República y nun recibieron cásique nada; el revanchismu anticlerical, que nun valió namás pa quita-y poder a la Ilesia, cosa mui necesaria, sinón tamién pa humildar en munchos casos a mases creyentes non necesariamente reaccionaries. Pero la República tamién fexo muncho por modernizar una Asturies y unes Españes atrasaes y alienaes: la reforma educativa, la Constitución de 1931, que con tolos sos fallos yera de les más avanzaes d’Europa, el laicismu, el votu de la muyer, etc. La República de 1931 yera tamién la de 1934, que reprimió xabazmente la revolución asturiana. Les sos contradicciones son tamién les nuestres: l’actual esquierda asturiana ye la heriede, biolóxica y/o ideolóxica, d’aquella qu’en 1934 quería achuquinar la República burguesa y en 1936 defendíala frente a unos militares qu’en 1934 ayudaren a defendela de la esquierda…

Güei, en 2006, el republicanismu asturianista que representa Izquierda Asturiana (IAS) ve’l 14 d’abril como una bona ocasión pa rindi-y homenax sinceru a tolos homes y muyeres qu’en 1931, 1934 y 1936 defendieron, colos votos y coles armes, la democracia y la xusticia social, y como un bon momentu pa reflesionar sobre los errores cometíos, les oportunidaes perdíes y les idees qu’han d’empobinar un proyectu d’emancipación social y nacional del nuestru pueblu, el pueblu asturianu. La nuestra república nun ye nin la I nin la II, sinón la que ta por facer, la República Asturiana, la República social, la que traduza al asturianu los valores de la llibertá, la igualdá y la fraternidá. Vaiga dende equí el nuestru homenax a tolos antifacistes, d’Asturies y de tolos demás pueblos del Estáu, y el nuestru saludu a tolos republicanos que lluchen escontra esti réxime de la II restauración.

Salú y República

Contestar

Deberíes tar autentificáu pa poder comentar.

Actualizaciones recientes

Comentarios más recientes